ZTRACENI V MNICHOVĚ

Führer supeeeer

Po nějakých osmi letech se vrací mág Petr Zelenka a opět dokazuje, že je jedním z nejlepších režisérů a scénáristů u nás. Klobouk dolů. Respekt. Prostě Viva La Zelenka!

Ztraceni v Mnichově není obyčejný film, ale to se asi od Zelenky dalo čekat. Zelenka není mainstreamový tvůrce a jeho nejnovější kousek je jeden zdvižený prostředníček všem těm Kameňákům a členům Troškova filmového klanu (nebudu psát “kukluxklanu”, to už by si bylo moc). A abych řekl pravdu, hrozně blbě se tento nový film recenzuje.

Šel jsem do kina, aniž bych něco pořádně věděl a když jsem dostal první příběhový direct přímo mezi oči, chvíli jsem jen zmateně zíral na plátno. Pak jsem porozuměl a film dostal mnohem vyšší význam a hlavně hodnotu. V mých očích jeden z nejlepších, ne-li nejlepší film za posledních pár let (ale jsem si vědom toho, že mám nějaké mezery).

Máme novináře Pavla, který chce psát zajímavé a investigativní články, ale jeho šéfredaktor mu v tom brání. Vyšle ho na tiskovku, aby udělal rozhovor s papouškem, který patřil Eduardu Daladierovi (tomu, co podepsal v 38′ Mnichovskou dohodu) a když se tohle Pavel dozví, papouška unese. Doma však zjistí, že papoušek se od Eduarda naučil slušné množství nadávek na Čechy a několik lichotivých poznámek pro Hitlera. Pavel se s papouškem dostane do televize, hledá ho policie a hlavně se s opeřencem spřátelí a vytvoří nerozlučnou dvojku. Jenže o tomhle ten film vlastně ani tak není.

Film je jedna velká metafora na zradu, která se tehdy v Mnichově stala a jak tahle zrada ovlivnila náš národ a generace, které po téhle události vyrostly. Zabývá se naším “Mnichovským komplexem” a tím “Kde my jsme mohli dneska být, kdyby nás tehdy v Mnichově Beneš a Francouzi neposrali“. Dostali jsme se do slušné prdele, co si budeme povídat, ale je to opravdu vina Beneše?

Zelenka si navíc do filmu vybral neokoukané tváře a to já jen a jen cením. Martin Myšička je skvělý, Taclík je zase Taclík, ale tentokrát mi to fakt nevadí a i zbytek herců je vynikající. Některé jejich repliky mi sice pořád zní moc strojově a několik příběhových můstků, které ve scénáři jsou, aby se věci lépe dostaly do uší diváků, mi sice trochu vadily, ale nemůžu říct, že by to nějak pokazilo filmový zážitek.

Ztraceni v Mnichově je jednoznačně film, který stojí za to podpořit v kině. Čísla z návštěvnosti Kameňáků a jiných tupých “odlehčených komedií” jsou alarmující, tak vás vyloženě prosím, abyste za tohle těch 180 korun (nebo kolik u vás stojí kino) obětovali. Nebudete litovat.

10/10 abych vás dostal do kina
8/10 pokud hledáte objektivnější hodnocení
VIDEORECENZE

ČSFD
IMDB

Doporučuje se na trailer nedívat, pokud se chcete nechat totálně překvapit,
ale nebudu svině a dám ho sem:

One thought on “ZTRACENI V MNICHOVĚ

Add yours

Leave a comment

Create a free website or blog at WordPress.com.

Up ↑